Monday 30 December 2013

Beijing Trip (Hari 2 - part 1)

Previous: Beijing Trip (Hari 1)

Dah masuk hari kedua di Beijing. Hari ni trip akan bermula jam 8.30 pagi. Pagi ni, sarapan di cafe hotel sama je macam semalam. Cuma ada tambahan scramble egg dan pau je.

Sebelum nak bertolak, bas pulak ada masalah. Pintu tak boleh tutup!! Terpaksa ambil masa untuk betulkan kerosakkan pintu ni dulu. Iye kata, kejadian ni jarang berlaku. Mungkin sebab cuaca terlalu sejuk, jadi ada la wayar-wayar yang jamed kat dalam tu. Sementara nak tunggu, Mrs Jay snap la gambar-gambar dari dalam bas.
kad driver
pokok renek dibalut kanvas hijau pada musim sejuk

Mari lihat kenderaan apa yang ada kat China ni....

Kat China ni jalan raya dia berbeza dari di Malaysia. driver sebelah kiri, jalan bertentangan di bahagian kiri. Mrs Jay dan En. Hubby pun kompius dengan sistem jalan kat sini sebab simpang atau susur jalan berbeza dengan Malaysia. Jalan raya ada khas satu lane untuk basikal atau motor. Kenderaan kecil ni suka menyelit-nyelit je walaupun masa tu kenderaan besar tengah bergerak. Pejalan kaki pun sama (berani mati betul orang China ni ye..) Sebab tu kenderaan kat China takde yang memecut. Sume bawak ikut limit. Tapi banyak kamera speed trap jugak. Sepanjang di China ni ada la dua tiga kali tengok eksiden terutamanya kes langgar belakang, ada sekali jadi depan mata.
lane basikal dan motor di kanan
pagi ni berkabus walaupun dah dekat tengah hari

Teksi kat sini yang Mrs Jay perasan ada 4 warna.
hijau kuning
biru kuning
coklat kuning
putih kuning

Tempat kerajaan yang seterusnya untuk dilawati adalah Tiananmen Square dan Forbidden City. Tiket masuk ke kawasan ni berharga 60 yuen kalau Mrs Jay tak silap. Lebih murah dari harga masa musim panas.
pintu masuk
ada je penjual jalanan ni...
sejuk sampai Mrs Jay nampak mata je..
melalui China Railway Museum
bergambar depan pintu Zhengyangmen
ambil gambar ramai-ramai. En. Hubby siap baring lagi...
menuju ke pintu masuk Tiananmen
sempat lagi...
Abg Inas posing kat kereta polis
tukang kutip sampah


Agak jauh juga berjalan sebelum sampai ke pintu masuk. Boleh dilihat di kawasan Tiananmen ni memang banyak polis-polis berbaju hijau (seperti gambar diatas ye) bagi menjaga keamanan dari sebarang rusuhan atau tindakan tidak beretika pengunjung yang berjuta-juta kat dataran Tiananmen tu.


pintu masuk Dataran Tiananmen
dari jauh nampak berkabus pagi ni
bangunan monumen (menempatkan mayat wira China kot...)
National Museum of China
ramai orang yang akan offer ambil gambar di dataran
bergambar di depan Forbidden City

Dah panjang lak post Day 2 ni. Mrs Jay sambung kat part 2 lak la...hehehe

Next: Beijing Trip (Hari 2 - part 2)


No comments:

Post a Comment