Sunday 13 January 2019

Umrah di Mekah

Previous: Ziarah Madinah


Pada hari Jumaat 28 Disember 2018, kami bertolak ke Mekah selepas solat Jumaat di Masjid Nabawi. Di Tanah Haram ni, wanita boleh turut serta mengerjakan solat Jumaat. Dalam 20 minit perjalanan, kami berhenti di Masjid Bir Ali untuk Qasar solat Asar dan niat umrah di miqat. Zohor di sini lebih kurang jam 12.30, manakala Asar pada jam 3.30. Perjalanan ke Mekah dengan bas adalah dalam 8 jam termasuk berhenti di R&R (tak ingat nama apa tempat tu) untuk makan dan solat Jama' Qasar Maghrib Isyak.


Masjid Bir Ali

Masjid Bir Ali dari jauh


makan di R&R, satu dulang kongsi 5 orang

Kami sampai di Hilton Suite pada jam 10 lebih. Check in bilik, kemudian dalam jam 12 tengah malam kena terus buat umrah sebab tengah dalam ihram lagi ni. Kang tak pasal-pasal terbuat larangan ihram kang kena bayar dam lak. Kebetulan hanya jemaah bas Mrs Jay je yang menginap di Hilton Suite, lagi 11 bas kebanyakannya menginap di hotel Andalusia, Haneen Al Firdaus atau di Hotel Millenium. Kami selesai umrah lebih kurang jam 3 pagi. Masa Sa'ie masing-masing dah penat sangat takde pun ambil gambar.


baru sampai...

pandangan dataran Masjidil Haram dari bilik

pintu hotel yang menghadap Masjidil Haram


jam 1 pagi masih ramai yang tawaf, kami baru selesai tawaf rukun

Inilah pengalaman pertama Mrs Jay buat umrah. Umrah kali kedua, ketiga dan keempat lebih kurang je cuma kami ke miqat lepas sarapan, tak buat malam. Umrah kali kedua Mrs Jay buat Badal Umrah untuk arwah abah. Umrah ketiga dan keempat buat untuk diri sendiri kot-kot lah ada yang terkurang masa umrah rukun hari tu. Masa umrah kedua tu Ustaz Arif bawak kami mencuba sa'ie dengan skuter. Kalau yang tak mampu nak jalan 7 pusingan sa'ie dari safa ke marwah, boleh cuba skuter ni. Sebenarnya kalau nak tawaf guna skuter pun boleh, cuma tak feel lah tawaf jauh dari kaabah kan. Tawaf dan sa'ie skuter di tingkat atas (tingkat 3 kot). Naik kat tempat escalator tu sampai atas, pastu cari kaunter skuter. Ustaz kata kat sini memang ramai orang Malaysia sebab orang Malaysia ni kan 'rajin'... Harga skuter adalah 50 riyal seorang bagi setiap ibadah. Kalau nak naik berdua 100 riyal lah. Kalau nak tawaf dan sa'ie sekali 100 riyal (single seat) dan 200 riyal (double seat).


kaunter skuter

naik skuter beramai-ramai dengan jemaah satu bas

harga 100 riyal sebab naik double seat untuk sa'ie

Lepas sa'ie, sila standby gunting untuk tahlul bagi wanita. Sila tahlul rambut sendiri dulu sebelum tahlulkan orang lain. Nanti tak pasal-pasal bayar dam lak. Bagi lelaki, lepas sa'ie terus keluar dan cari kedai gunting untuk bercukur. Bawah menara jam tu (tingkat bawah shopping mall nama apa tah) banyak kedai gunting rambut. Harga biasa dalam 10 riyal. Kalau barber tu kata 20 riyal boleh cari kedai lain. Kalau bijak menawar, datang berdua boleh dapat 15 riyal utk 2 orang.

Bagi yang rajin nak buat umrah tambahan sendiri, banyak teksi yang boleh hantar ke Tanaim untuk niat di Miqat. Harga terkini Mrs Jay tak pasti, tapi untuk mendapat harga yang murah, rajin-rajinlah berjalan ke kawasan hotel bajet untuk cari teksi. Kalau cari depan Hilton tu konfirm kena tekan harga mahal. Pesan ustaz, sila bayar tambang setelah kembali ke Masjidil Haram, jangan bayar awal sebab takut kena tinggal kat Tanaim. Harga yang ditawarkan adalah harga pergi dan balik dari Tanaim, bukan harga sehala. Kalau bersama wanita, pastikan wanita turun dulu bagi mengelakkan isteri atau anak perempuan anda dibawa lari oleh driver teksi...hahaha. Sekian.


No comments:

Post a Comment