Monday 4 November 2013

Persediaan ke Beijing

Tinggal sebulan lebih je sebelum tarikh percutian Mrs Jay ke Beijing. Percutian ni dirancang Persatuan Kakitangan di tempat kerja Mrs Jay. Limited untuk 42 orang je kot kalau tak silap. Nasib baik la sempat registerkan En. Hubby sekali, kalau tak, kena tinggal lagi la dia. Kali ni, persediaan ke luar negara kena buat dengan lebih teliti sebab bulan Disember nanti dah musim sejuk. Mrs Jay peruntukan RM 1000 untuk beli peralatan dan pakaian untuk kami berdua. Tak tau la cukup ke tak ni...(macam tak cukup je)

Jadi, minggu lepas Mrs Jay ke Sogo untuk survey dan beli pakaian winter. Masa kat Jepun ritu, Mrs Jay dah beli sepasang, tapi untuk suhu dalam 5°c keatas je. Mrs Jay dimaklumkan suhu di Beijing pada awal Disember nanti dalam 5°c ke -6°c. Kalau ingat lagi camni la rupa baju yang Mrs Jay beli kat Uni Qlo, Jepun ritu. Harganya 3,990 yen (dalam RM 135) untuk yang kiri dan 2,980 yen (dalam RM 100) untuk yang kanan. Murah la sikit dari kat Malaysia

Mrs Jay ke Sogo naik LRT je, tak sanggup nak redah jem teruk kat KL. Teringat lak masa naik train kat Tokyo. Rindu lak rasanya. Mrs Jay keluar rumah tadi pun lepas Maghrib, kalau naik kereta kompem sampai masa Sogo tutup kul 9.30 malam. Tingkat tiga Sogo ada Uni Qlo, banyak jugak pilihan kat sini. Mrs Jay lupa lak nak ambil gambar baju-baju kat sini sebab sibuk try pakaian...hehe.

Antara pakaian yang Mrs Jay beli untuk musim sejuk ni adalah Long John atau Thermal Wear untuk En. Hubby. Maklum lah, En. Hubby mana tahan sejuk sangat. Kat kedai ni diorang panggil Lounge. Sama je la bendanya, sebagai lapisan pertama baju dan seluar. Fungsinya untuk kekalkan haba kat badan dan hindar kesejukan angin kat badan, sebab tu la Long John ni ala-ala baju ketat sikit. Mrs Jay belikan sepasang (baju dan seluar) yang ketat dan satu yang ala-ala baju tidur. Saje je beli dua sebab tak tau mana yang selesa ngan En. Hubby. Yang ketat tu beli kat Universal Traveller, tingkat dua Sogo.
harga lounge set ni RM 79.90

harga thermal wear ni RM 29 baju dan RM 29 seluar

Kemudian, Mrs Jay cari Muffler (neck warmer). Of course la untuk En. Hubby. Mrs Jay pakai tudung, paling teruk pun lilit winter scarf je kat leher. Ada beli scarf satu kat Bell Shine, Jepun ritu. Muffler ni harganya RM 39.90. 

Sarung tangan pun Mrs Jay dah beli kat Uni Qlo Jepun. Harganya 990 yen (RM33.50). Tapi Mrs Jay tak beli sarung tangan yang screen touch la, beli yang kalis air je. Amat penting untuk cari sarung tangan yang kalis angin juga memandangkan musim sejuk makin hampir dan agin kat sana boleh tembus hingga ke tulang sum-sum. Mrs Jay ada bawak extra sarung tangan yang Mrs Jay beli masa kat Komagatake Ropeway kat Jepun ritu. Sejuk sangat, so beli jugak la sebab masa tu tak bawak sarung tangan.
beli kat Uni Qlo
beli kat Komagatake Ropeway

Minggu lepas Mrs Jay ke The Mines, Seri Kembangan untuk survey kasut, tapi tak jumpa yang berkenan lak. Mrs Jay belikan En. Hubby nyer snow cap yang tutup telinga. Harganya RM 49.50 kat Universal Traveller.

Baju, untuk second layer atau sweater, Mrs Jay beli untuk Mrs Jay sendiri warna merah ni di Universal Traveller. Harganya RM79. 

Untuk baju third layer atau winter coat, Mrs Jay beli yang macam ni. Harganya RM169, selesa dan ada lapisan bulu di dalam. Baju En. Hubby second layer beli di Uni Qlo, harganya RM129 (third layer En. Hubby boleh pakai yang beli di Jepun tu ye). Yang ni tebal dan dalam dia pun ada bulu. Memang selesa dan memanaskan badan. Mrs Jay malas nak beli yang ada ketul-ketul tu sebab lapisan dalam dia bukan bulu. Rasa macam sejuk lak kalau pakai.

Untuk stokin, Mrs Jay beli dua jenis. Pertama, stokin Heattech beli di Uni Qlo. Harganya RM39.90. Kedua, stokin bulu kambing, paling bagus dalam mennghangatkan kaki. Beli di Universal Traveller dengan harga RM 31.90 dan RM 34.30.
stokin heattech (kiri) dan bulu kambing (kanan)

Kasut winter, Mrs Jay nak gi survey kat Sunway Piramid lak lain kali. Dah cari kat Summit dan Setia City Mall pn takde...huh!!

Antara barang lain yang Mrs Jay rasa perlu bawak adalah vaccum bag untuk letak baju-baju winter yang kembung-kembung ni. Harganya RM 24.90 untuk 2 vaccum beg di Universal Traveller. Jangan lupa bawak International Plug, kompas dan toiletries juga (refer Persediaan ke Jepun). Losyen dan lip balm juga perlu dibawa. Mrs Jay beli losyen Veseline je.

Jangan lupa sediakan botol air kosong untuk ke toilet. Ubat-ubatan juga penting. Panadol, ubat batuk dan pil sakit perut (Che Ke Tick Aun) masukkan siap-siap dalam beg luggage. Jangan lupa bawak kicap, sos, black pepper atau sambal belacan (beli ready-to-eat kat kedai) bagi yang mempunyai tekak melayu asli.


2 comments:

  1. Hehe tekak melayu asli :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Penting sebab makanan diorang kadang² tak menepati selera tekak kita.

      Delete