Friday 23 August 2013

Preparation ke Sabah

Minggu depan Mrs Jay akan ke Sabah atas urusan kerja. Memandangkan ofismate Mrs Jay juga masing-masing keluar outstation, Mrs Jay takde teman nak bawak ke Sabah. Maklum la, tak berani nak ke tempat orang jauh-jauh ni sorang-sorang. Jadi Mrs Jay ambil keputusan untuk bawak hubby Mrs Jay untuk temankan. Terpaksalah En. Hubby mengambil cuti seminggu bagi menemankan Mrs Jay (sebenarnya nak suruh dia jadi driver je sebab Mrs Jay tak reti drive kat tempat orang....hehehe). Mrs Jay terpaksa la jugak mengeluarkan fulus sendiri sebab tak kan la nak suruh company Mrs Jay bayarkan pulak kan.

So, kena la buat preparation secukupnya untuk travel seminggu di Sabah ni. Tiket En. Hubby beli kat Putrajaya je sebab lebih dekat dari KLIA. Awalnya, Mrs Jay nak beli tiket online je sebab lebih murah dan tak kena fee RM 30 untuk surcharge di kaunter. Tapi, memandangkan dalam akaun Mrs Jay tak cukup fulus, dengan baik hatinya hubby Mrs Jay menawarkan fulusnya sendiri secara tunai untuk pembelian tiket. Lagipun nak beli tiket untuk dia jugak kan. Tiket Mrs Jay? Of course la company yang belikan, siap dengan limo lagi. Kelas kau jah... (macam iklan Ribena lak). Mrs jay cari tiket paling murah dari KL ke Tawau, Tawau ke KK, dan KK ke KL. Kebetulan jugak, MAS ada buat promosi sebulan dua ni, jadi dapat la tiket untuk tiga perjalanan ni dengan harga RM 390 tambah surcharge RM 30 untuk pembelian di kaunter, total RM 420 untuk tiga tiket.




Kenapa Mrs Jay tak beli tiket Air Asia? Memang tiket Air Asia lebih murah berbanding MAS, tapi company Mrs Jay memang akan beli tiket MAS untuk staf-staf dia. Tak kan la Mrs Jay naik MAS, En. Hubby naik Air Asia kot...mesti la nak naik flight yang sama, duduk sebelah-sebelah kan. Lagipun, flight MAS kebanyakannya di KLIA, so boleh la pergi balik naik limo kan~~~ Untuk transport di Sabah, Mrs Jay da book siap-siap dengan agen kenderaan kat sana.

Transport dah settle, Mrs Jay pun dah siapkan dokumen-dokumen berkaitan (untuk kerja). So, sekarang Mrs Jay perlu packing barang-barang yang diperlukan. Luggage kompem kena bawak dua, GPS untuk memudahkan En. Hubby memandu semasa di Sabah, kamera untuk tujuan kerja (dan sambil-sambil untuk bercuti), toiletries seperti berus gigi dan ubat gigi perlu, yang lain seperti sabun, syampu, dan tuala ada disediakan di hotel. Hotel pun company dah book kan, so tak perlu susah-susah nak cari. Pakaian pastikan cukup untuk seminggu di sana. En. hubby ingatkan untuk bawak passport sekali kerana kalau tak bawak, kita perlu gunakan resit kemasukan di imegresen Sabah. Resit tu cuma sehelai kertas kecil, jadi ada kemungkinan boleh hilang. Orang kata, kalau resit tu hilang, kita tak boleh keluar dari Sabah, betul ke? Untuk safety, sila la bawak passport je.

Everything is ready.....yey!!! Pagi ni, Mrs Jay dah check in flight. Tiket Mrs Jay akan print masa check in luggage di KLIA nanti.

No comments:

Post a Comment